Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Elżbieta Gajewska-Prorok

Curator in the Glass Department at the National Museum in Wrocław, lecturer at the Eugeniusz Geppert Academy of Art and Design in Wrocław.

Organized many exhibitions dedicated to the history of glass and stained glass in the National Museum in Wrocław and in other museums. She researches the history of glassmaking, artistic issues in the field of glass and the history of stained-glass art in Silesia (artists, studios, history of the collections). She conducted research also on issues in the field of the goldsmith’s art (goldsmith decorations from the so-called Środa Treasure). Coordinator of purchasing art collections from the funds of the Ministry of Culture and National Heritage. Head of the KBN [State Committee for Scientific Research]-sponsored research project (1992–1994), member of the research teams sponsored by the NCN [National Science Centre] (2013–2017) and NPRH [National Programme for the Development of the Humanities] (2019–2023). Coordinator of the conservation programme of stained glass from the collection of the National Museum in Wrocław, awarded the “Sibyl” first prize in 2014.

Member of the Association of Art Historians (Stowarzyszenie Historyków Sztuki), Polish National Committee of the Association Internationale pour l’Histoire du Verre, Polish National Committee of Corpus Vitrearum (since 1998), Association of Stained Glass Enthusiasts (Stowarzyszenie Miłośników Witraży) "Ars Vitrea Polona".

Selected publications in the field of stained-glass research:

E. Gajewska-Prorok, S. Oleszczuk, Witraże na Śląsku. XIX i pierwsza połowa XX wieku. Glasmalereien in Schlesien. 19. und der erste Hälfte des 20. Jahrhunderts, Leipzig 2001.

E. Gajewska-Prorok, Mistrzowie światła. Witraże i obrazy malowane pod szkłem. Master of Light. Stained and Painted Glass, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2014.

E. Gajewska-Prorok, Witraże na Śląsku w XIX i pierwszej połowie XX wieku. Projektanci i wytwórnie, „Roczniki Sztuki Śląskiej” XVII (1999), p. 93-110.

E. Gajewska-Prorok, Odrodzenie sztuki witrażowej na Śląsku w XIX i XX wieku, in: Dziedzictwo polskiej sztuki witrażowej, red.: K. Pawłowska, J. Budyn-Kamykowska, Kraków 2000, p. 48-57. 

E. Gajewska-Prorok, Witraże na Górnym Śląsku.1850-1950. Zarys problematyki. Projektanci i pracownie, in: Witraże na Śląsku. Materiały sesji Górnośląskiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Chorzów 2001, red.: T. Dudek-Bujarek, Chorzów 2002, p. 43-54, 155-175. 

E. Greiner-Wronowa, E. Gajewska-Prorok A. Stodolak: Ocena stanu zachowania witraży z kolekcji śląskich, datowanych na XVII i XIX wiek, in: Postępy technologii ceramiki, szkła i budowlanych materiałów wiążących, t.2, ed. Z. Pędzicha, K. Haberko, "Ceramika. Polski Biuletyn Ceramiczny", vol. 91 (2005), p. 835-842.

E. Gajewska-Prorok, A. J. Kasprzak, Szklarstwo na Śląsku w 2 połowie XVII i 1 połowie XVIII wieku. Mocodawcy, hutnicy i zdobnicy szkła, in: Wokół Karkonoszy i Gór Izerskich. Sztuka baroku na śląsko- czesko-łużyckim pograniczu, ed. A. Kozieł, Jelenia Góra 2012, p. 197-218.  

E. Gajewska-Prorok, Śląskie witraże Richarda Süssmutha, in: Nie tylko Art Déco. Sztuka witrażowa w okresie międzywojennym, ed. B. Fekecz-Tomaszewska, M. Ławicka, Kraków-Legnica 2014., p. 158-175.

E. Gajewska-Prorok, Witraże z Grodźca. Część I: Translokacja, Część II: Transformacja. Reinterpretacja, „Opuscula Musealia” 22 (2014), p. 73-116.

E. Gajewska-Prorok, O dawnych i nowych metodach konserwacji witraży z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu, in: Witraże – dziedzictwo cenne czy niechciane?”, ed. D. Czapczyńska-Kleszczyńska, Kraków-Legnica 2017, p. 107-126.

E. Gajewska-Prorok, Glas in alten und neuen Breslauer Sammlungen, „Der Glasfreund“ H. 74 (2020), p. 14-19.